5/06/2016

Väike soovitus tulevastele tudengitele

Heipa. Mul on nüüd hommikust õhtuni käsil oma bakaeksami täitmine, tähtajani veel täpselt 20 päeva ja natukene olen mures, et kuidas ma selle kõik valmis jõuan. Aga see selleks. Igatahes olen viimasel ajal ka siis palju mõelnud tagasi neile kolmele ülikooli aastale, et mis oleks võinud teisiti teha jne. Sellega seoses on mul ainult üks nn kahetsus ja tagantjärgi mõtlen, et keegi oleks võinud mind selles osas informeerida. Seega informeerin seekord ise värskeid tudengeid :) äkki on abiks.

Nimelt on enamasti ülikoolis kohustuslikud ained, mis on siis sulle määratud lähtuvalt sinu erialast; üldained, mida peab kindla eap'de ulatuses läbima ja need ongi sõnaotseses mõttes üldised ained tutvustamaks mingit valdkonda; ning viimaseks on vabaained ehk siis kindla eap'de ulatuses saad sa ise valida, mis aineid sa läbida soovid. Vähemalt selline süsteem töötab Tallinna Ülikoolis, eks mujal Eesti ülikoolides ka siis enamvähem nii. Vabaainete alla kuuluvad ka näiteks keeled (inglise keel TLÜ's peab olema B2.2 lõpetamise ajaks) ning enamasti kohustuslik arvutiõpetus (arvuti töövahendina oli aine nimi). Vabaainete eap'de osakaal sõltub kindlasti erialast. Näiteks minul moodustasid vabaained kogu 180eap'st 48eap'd ehk suhteliselt palju. Mina valisin endale lihtsalt huvipakkuvaid aineid selle eest + inglise ja vene keel. Keeled annavad üldjuhul 8eap ehk väga-väga palju. 3eap eest ma võtsin näiteks isegi aeroobikat, mis on äge, tasuta trenn ja saad veel ainepunkte ka. Samuti on TLÜ's võtta näiteks sellist ainet nagu trampoliin ehk batuudil hüppamine/võimlemine. Seega võimalusi on tegelikult väga palju ja soovitan julgelt huvitavaid asju välja otsida erinevatest õppekavadest. 


Aga tulles siis selle juurde, mida ma oleks tagantjärgi teisiti teinud - ma oleks kõrvaleriala valinud. Esimesel aastal ülikooli minnes ma ei saanud mitte midagi sellest ülikooli süsteemist aru ning seega läks nii palju olulist infot minu jaoks kaotsi. Kõrvaleriala võimalust teadvustasin enda jaoks alles II kursuse poole pealt aga siis oli juba hilja kõiki aineid nii kähku ära teha. Kõrvaleriala läheb siis ka sinu nn lõputunnistusele kirja ehk on lisaks sinu erialale väljatoodud. Ma leian, et see on väga kasulik! Ning kõrvaleriala eap'de väärtus ongi 48eap. Mul oleks vajatust rohkem eap'sid tulnud aga see on aind hea mitte halb. Ära jõuab ka suuremas mahus neid vabalt teha, sest need jaotuvad sul ikkagi kolme aasta peale laiali. Muidugi saab ka ju kõrvaleriala teha ära 2a aasta jooksul aga kuna mul sel kevadel oli praktika siis ei saanud ma selle semestriga enam arvestada ja kahe semestriga 48eap ära teha lisaks oma ainetele oli minu jaoks palju.  Seega kui teie jaoks on midagi kõrvalerialade valikus huvitavat siis soovitan kindlasti võtta sest see võib sulle tulevikus kasuks tulla. Muidugi võid võtta lihtsalt siit sealt huvitavaid aineid nagu mul see välja kujunes aga siis sa omandadki siit seal natuke teadmisi aga mingit kindlat suunda veel erialale lisaks ei saa.Tallinna Ülikooli kõrvalerialad on näiteks leitavad siit. Ma oleksin valinud sellest nimekirjast käsitöö ja kodunduse, väga huvitavad ained tunduvad. (ptv tihti nn pealkirjad on erialadel imelikud, soovitan ainete nimetusi ka vaadata, annab rohkem pilti).
Kas kellegil lugejatest tekkis mõte kõrvaleriala valida? Kas üldse on lugejate seas kedagi, kes ülikooli astumas?

2 kommentaari:

  1. Kõrvaleriala valik on tõesti väga hea idee. Peale selle, et see avab uksi rohkematele magistri erialadele, päästis see minu jaoks kogu mu ülikoolitee, sest leidsin nii palju lisamotivatsiooni ja innustust.

    Eks nii mõnelgi käib peast läbi, et ta valis vale eriala. Siis ei tasuks kohe hakata eriala vahetama ja koolist ära tulema, vaid võtta midagi kõrvale. Mind see igatahes päästis :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jaaa! Selle nurga alt ma ei mõelnudki aga tõesti see ka veel üks pluss!
      Mul just sellepärast kahju, et need vabaained sai võetud siit ja seal. Ise tean, et sain juurde nendest teadmisi aga samas kuidagi ta mu tööturu võimalusi ei laienda, seal on mul ikka nn ühe suunaga haridus.
      Kõrvaleriala annab tõesti palju võimalusi. Pluss minuarust jääks siis see iga semestri eelne hullus, et okou mida paganamat ma endale vabaineks võtan ära :)

      Kustuta

Mirell Põllumäe. Toetab Blogger.